آغاز مرحله سوم مرمت عالی قاپو
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۰۳۸۹۱
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: مرحله سوم مرمت تزئینات لایه چینی و دیوار نگاره های تصویری و تزئینی تالار ورودی ایوان عالی قاپو آغاز شد.
فریدون الهیاری افزود: دو میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی پایگاههای ثبت جهانی ه برای مرمت تزئینات لایه چینی و دیوار نگاره های تصویری و تزئینی تالار ورودی ایوان عالی قاپو اختصاص یافته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی بابیان اینکه مرحله اول و دوم این عملیات در ضلع شمالی ایوان عالی قاپو به پایان رسیده است گفت: در حال حاضر اقدامات مرمتی در ورودی تالار مرکزی درحال انجام است و در مرحله های بعدی تزئینات دیوار نگاره های راه پله های شاهی نیز مرمت می شوند.
فریبا خطابخش مدیر پایگاه ثبت جهانی میدان امام (ره) و سرپرست گروه حفظ و احیای میراث فرهنگی استان اصفهان نیز گفت: مرمت دیوار نگاره ها شامل پاکسازی شیمیایی و فیزیکی، استحکام بخشی لایه های تاریخی، موزون سازی و تثبیت نهایی است.
کاخ عالی قاپو یکی از مهمترین بناها و معماری های نفیس اصفهان است، این کاخ در واقع ورودی دولتخانه صفوی بوده است که در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف الله واقع شده است.
ارتفاع این بنای تاریخی 48 متر است و 6 طبقه دارد که با راه پله های مارپیچ می توان به آنها رسید.
کاخ موزه عالی قاپو در تاریخ 15 دی ماه 1310 شمسی به شماره 104 به ثبت ملی رسید.
این عمارت که در مجموعه میدان امام قرار دارد به همراه مجموعه میدان امام در اردیبهشت 1358 به شماره 115 به عنوان میراث جهانی به ثبت یونسکو رسید.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
کلیدواژه: اصفهان خبرگزاری صدا و سیما عالی قاپو مرمت ایوان تزئینات اعتبار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۰۳۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشگاه ابراهیم حقیقی به اعتماد رسید/ رهایی شورانگیز خط فارسی
به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه انفرادی آثار ابراهیم حقیقی با عنوان «خط نگارهها در فرش» عصر جمعه ۲۱ اردیبهشت در گالری اعتماد افتتاح میشود.
اولین طراحی بافتهها با خطنگارهها و کلاغها اثر ابراهیم حقیقی در سال ۱۳۷۴ آغاز شد که نمایشگاه گبهها در سال ۱۳۷۶ حاصل آن بود و گبههای دیگر با طرحهای دیگر در سال ۱۳۷۸ نمایش داده شد. حقیقی در سال ۱۳۹۶ اجرای خطنگارهها در قالب فرش را آغاز کرد که فروردین ۱۴۰۳ این مجموعه به دست آمد.
حاصل آن تلاش، در نمایشگاه «خط نگارهها در فرش» با نمایش ۲۱ فرش دستباف ارایه شده است که در این ۷ سال با همراهی کارگاهها و بافندههای بسیاری از شهرهای ایران مانند اراک، تبریز، رشت، تهران و رفسنجان شکل گرفته است.
در استیتمنت این نمایشگاه به قلم امیر سقراطی آمده است:
«رهایی شورانگیز خط فارسی
فرش یک عنصر قدیمی از هنر و تمدن ایرانی است و اشعار به عنوان یک عنصر نوگرایانه در زندگی معاصر اهمیت دارد. فرشبافی یک هنر قدیمی و گرافیک مدیایی تازه است. در این آثار تلفیق دو چیز قدیمی و جدید؛ فرش و ادبیات نو، خوشنویسی و گرافیک، هنر کهن و معاصر، بستر صنایع دستی و هنرهای تجسمی نکتهی مهم و قابل تأمل است. ابراهیم حقیقی همیشه در هنرش با صبوری و تأمل چیزهایی از فرهنگ ایران را کنار هم نشانده است. دو چیز متفاوت که به غنای مفهومی و بصری آثارش انجامیده است.
فرش اما نماد دقت و تأمل و صبوری است و زمان در خلق آن خود را به شکلی نیرومند نشان میدهد. فرشهای ابراهیم حقیقی هم نماد دقت و تأمل و صبوری او در هنر هستند، تنوع خطنگاری این هنرمند را میتوان در فرشها به تفکیک دید که خط چگونه در اثری رها و آزاد و ناخوانا است و چگونه در اثری دیگر منزه و منظم و بسطیافته ترسیم شده است. این پیگیریِ ردِ زمان بر شکل خطنگارهها تماشای صبوری هنرمند و دقتاش بر تکوین و تکامل خط فارسی در آثارش است.
رهایی شورانگیز خط فارسی در این آثار هم نمایی از تغزل و کرشمه هنر خوشنویسی است و هم رهایی ادبیات نو را از قیود و افکار قدیم نشان میدهد. از منظری دیگر ابراهیم حقیقی، فرش این همنشین ایرانیان در اعصار و قرون را به عنوان ایرانیترین نماد زندگی هر روزه، در شور و حرکت و سیلانی تازه به نمایش میگذارد و از بستر فرهنگی ایران کهن، هنری تازه به تماشا آورده است. در واقع حرکت، رهایی و آزادی و همچنین نماندن در قید و بند مختصات از پیش تعیینشده، از مؤلفههای شخصیتی ابراهیم حقیقی و از شاخصههای مهم آثارش است.»
این نمایشگاه تا هشتم خرداد ماه در گالری اعتماد به نشانی میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، پلاک ۲۵ ادامه خواهد داشت.
کد خبر 6098421